Wówczas przestrzeń robocza = przestrzeń zadeklarowana w pliku profilu obrabianego materiału.marcin pisze:A jak nie ma PS?
Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
I warto zadać sobie pytanie: czy naprawdę jest ci to potrzebne?
Tak, też czytałem peany jakie to niezwykłe możliwości bezpośredniej symulacji gamutu innych urządzeń dają monitory PA dzięki tablicom 3D LUT
Sam mam 2690 - czyli, de facto, monitor poprzedniej generacji. Wybrałem go mając wybór PA241 (24') czy 2690 (25.5').
Czy żałuję? Trochę, ze względu na dużo wyższy poziom czerni i gorszą jednorodność podświetlenia.
Ale nie ze względu na symulację innych gamutów - ten temat załatwia mi w zupełności proof w PS.
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Jak nie manipuluesz gamutami i profilami - jest tylko jeden (ten właściwy) profil - naprawdę trudno o pomyłkę...marcin pisze:To brzmi super logicznie, ale musisz mieć 100% pewność, że masz ustawiony profil perfekcyjnie.
Wątpić jest rzeczą ludzką - ja dowiedziałem się tego z wypowiedzi przedstawiciela Adobe gdzieś na ich forum - poszukaj a na pewno sam na to natrafisz - zresztą przed chwilą to sprawdziłem to u siebie (CS4) a daję głowę że CM działa u mnie prawidłowomarcin pisze:Pięknie...ja właśnie jestem w trackie reinstalacji PS. Ale powiem szczerze, że nie chce mi się w to wierzyć, żeby bridge jako główna aplikacja Adobe do zarządzania bazą zdjęć, ilustracji itp miała taką przypadłość
Tyle że twój przypadek wskazuje że nie do końca chyba działa prawidłowo.marcin pisze:Co do bajeranckiego softu NEC'a- kurczę myślę, że to jest całkiem dobre rozwiązanie, jeżeli działa prawidłowo.
I warto zadać sobie pytanie: czy naprawdę jest ci to potrzebne?
Tak, też czytałem peany jakie to niezwykłe możliwości bezpośredniej symulacji gamutu innych urządzeń dają monitory PA dzięki tablicom 3D LUT
Sam mam 2690 - czyli, de facto, monitor poprzedniej generacji. Wybrałem go mając wybór PA241 (24') czy 2690 (25.5').
Czy żałuję? Trochę, ze względu na dużo wyższy poziom czerni i gorszą jednorodność podświetlenia.
Ale nie ze względu na symulację innych gamutów - ten temat załatwia mi w zupełności proof w PS.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Jednym słowem pełny automat. Dzięki wielkie za informacjęTom01 pisze:Wówczas przestrzeń robocza = przestrzeń zadeklarowana w pliku profilu obrabianego materiału
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Prawda jest taka, że ja trochę byłem niedoinformowany co do samego softu NEC, przyznam też, że tak na prawdę to mam wrażenie, że pewne kwestie, którye wszyły przy okazji rozbijają się o profil w systemie. Bo soft NEC'a genreuje sam profil systemowy i załatwia to z automatu (przy zmianie profilu W NIM), jest niestety jedno duże ALE -z tego co zaobserwowałem nie robi tego dla profilu skalibrowanego ręcznie. Domyślam się, że taki profil powinienem mieć i wrzucić go do systemu ręcznie.
Po co przełączać profile- ano choćby dlatego, że chcę zobaczyć np. zdjęcia w internecie, a z tego co wiem to nie każda przeglądarka ma CM, tak więc przełączam na sRGB i widzę co mam widzieć, przynajmniej tak powinno być.
Inny przykład, póki co dla mnie mocno teoretyczny, chcę żeby zdjęcia no komputerze u znajomego/klienta/innej osoby wyglądało podobnie jak ja je widzę (zaznaczam-podobnie). Mając jego profil-mogę zobaczyć. Choć tu chyba akurat wystarczy proof w PS. U mnie w laptopie, oczywiście jest to sprzęt z niskiej półki, zdjęcia są super chłodne. Inna sprawa, że w takim przypadki trzeba byłoby mieć profil takiego monitora z informacjami o wąziutkim gamucie itp. Tak się domyślam
To jednak nie jest (prawdopodobnie) największy problem, z którym się borykam. W sumie na chwilę obecną nie mam bladego pojęcia co jest przyczynną ogólnej desaturacji zdjęć w sRGB przy przełączaniu profili z szerokiego do wąskiego gamutu.
Po co przełączać profile- ano choćby dlatego, że chcę zobaczyć np. zdjęcia w internecie, a z tego co wiem to nie każda przeglądarka ma CM, tak więc przełączam na sRGB i widzę co mam widzieć, przynajmniej tak powinno być.
Inny przykład, póki co dla mnie mocno teoretyczny, chcę żeby zdjęcia no komputerze u znajomego/klienta/innej osoby wyglądało podobnie jak ja je widzę (zaznaczam-podobnie). Mając jego profil-mogę zobaczyć. Choć tu chyba akurat wystarczy proof w PS. U mnie w laptopie, oczywiście jest to sprzęt z niskiej półki, zdjęcia są super chłodne. Inna sprawa, że w takim przypadki trzeba byłoby mieć profil takiego monitora z informacjami o wąziutkim gamucie itp. Tak się domyślam
To jednak nie jest (prawdopodobnie) największy problem, z którym się borykam. W sumie na chwilę obecną nie mam bladego pojęcia co jest przyczynną ogólnej desaturacji zdjęć w sRGB przy przełączaniu profili z szerokiego do wąskiego gamutu.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Ależ po to są różne rodzaje warunków próby koloru. Może Pan symulować praktycznie dowolną przestrzeń lub wyłączyć CMS (symulacja samego siebie). Gmeranie w monitorze jest silnie niewskazane. Od opanowania kolorystyki jest PS.marcin pisze:Po co przełączać profile- ano choćby dlatego, że chcę zobaczyć np. zdjęcia w internecie, a z tego co wiem to nie każda przeglądarka ma CM, tak więc przełączam na sRGB i widzę co mam widzieć, przynajmniej tak powinno być.
No, nie do końca. Profil może Pan mieć, ale jego monitor ma zupełnie inne nastawy. Jego profil nie zmieni nastaw pańskiego monitora.marcin pisze:Mając jego profil-mogę zobaczyć.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Co do przeglądarki internetowej - wystarczy używać takiej która wspiera CM - np. Firefox.
Firefoxa można skonfigurować żeby domyślnie wszystkie nieotagowane treści traktował jak sRGB (Gfx.color_management.mode = 1).
Efekt ten sam, a dużo prościej i wygodniej...
Firefoxa można skonfigurować żeby domyślnie wszystkie nieotagowane treści traktował jak sRGB (Gfx.color_management.mode = 1).
Efekt ten sam, a dużo prościej i wygodniej...
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
apropos lightroom:
Raw photo files generally don’t have embedded color profiles. For raw files, the Develop module assumes a wide color space based on the color values of the ProPhoto RGB color space. ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record.
Tak więc dla Raw, który nie jest oprofilowany z zasady (co też mnie zdziwiło podczas pracy z plikami), ligtroom przyjmuję zawsze ProPhoto. tego trochę nie rozumiem, czy to ma jakiś negatywny skutek? W sumie chyba nie, bo podczas ewentualnaj dalszej edycji w PS, eksport następuję przez sprofilowany np. TIFF, pytanie tylko czy profilować go w ProPhoto, czy w AdobeRGB do pracy z PS
Dziwi mnie tylko stwierdzenie "ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record". Dlaczego most colors a nie all colors, skoro ProPhoto jest przestrzenią znacznie szerszą.
Raw photo files generally don’t have embedded color profiles. For raw files, the Develop module assumes a wide color space based on the color values of the ProPhoto RGB color space. ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record.
Tak więc dla Raw, który nie jest oprofilowany z zasady (co też mnie zdziwiło podczas pracy z plikami), ligtroom przyjmuję zawsze ProPhoto. tego trochę nie rozumiem, czy to ma jakiś negatywny skutek? W sumie chyba nie, bo podczas ewentualnaj dalszej edycji w PS, eksport następuję przez sprofilowany np. TIFF, pytanie tylko czy profilować go w ProPhoto, czy w AdobeRGB do pracy z PS
Dziwi mnie tylko stwierdzenie "ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record". Dlaczego most colors a nie all colors, skoro ProPhoto jest przestrzenią znacznie szerszą.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Nie. Poszerzenie przestrzeni roboczej nie prowadzi do żadnych negatywnych skutków. Przestrzeń roboczą można porównać do palety farb malarza. Jak ma ich więcej może malować większą ich ilością, ale wcale nie musi. Ograniczeniem jest podłoże po którym maluje czyli przestrzeń monitora.marcin pisze:Tak więc dla Raw, który nie jest oprofilowany z zasady (co też mnie zdziwiło podczas pracy z plikami), ligtroom przyjmuję zawsze ProPhoto. tego trochę nie rozumiem, czy to ma jakiś negatywny skutek?
Chyba nie ma takiej przestrzeni syntetycznej która obejmuje wszystkie możliwe wariacje sprzętu.marcin pisze:Dziwi mnie tylko stwierdzenie "ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record". Dlaczego most colors a nie all colors, skoro ProPhoto jest przestrzenią znacznie szerszą.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Jasne. Dzięki bardzo za wyjaśnienie. To forum jest na prawdę kopalnią wiedzy.
- wojciechj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Tarnów
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Witam,
Podłączam się do tego wątku, gdyż moje pytania będą dotyczyły poruszanego wyżej tematu. Nie ukrywam, że już po raz kolejny mam ochotę rzucić tym wszystkim przez okno. Już ponad rok "walczę" z szerokim gamutem i dalej nie wiem, czy wszystko jest ok. Od ponad roku obserwuję, że wiele osób ma problemy z zarządzaniem po przejściu na szerszy gamut, a poszczególne firmy umywają ręcę. Nie zadawałbym bym tych pytań, gdyby nie przeczytane dziesiątki forum, artykułów itp i brak rozwiązania. Masa zarwanych nocy a i tak ciągle mam świadomość, żę chyba coś jest nie do końca poprawnie. Do tego, trudno się ogarnąć ten wątek, gdzie poszczególne osoby piszą o przestawianiu argb/srgb w takich sposób, że nie wiadomo, czy mają myśli profil w systemie, program w monitorze, profil w PS, grzebanie w ustawieniach zaawansowanych. Byłbym zobowiązany za wszelką pomoc.
Od początku. Mam profil utworzony przez i1Profiler. Załączam go tak jak poniżej (Windows 7 x64):
1. Czy tutaj zostawiam wszystko tak, jak jest domyślnie?
Zauważyłem, że istnieją co najmniej dwie szkoły postępowania.
Pierwsza zakłada nieruszanie zakładki zaawansowane, czyli profil urządzeń: srgb | profil warunków wyświetlania: wcs dla srgb .
Druga szkoła zakłada zmianę profilu na wygenerowany profil (spotkałem się też z sugestiami by zmienić na argb).
Istnieje jeszcze trzecia szkoła, która oprócz poprawki stosowanej przez drugą, zmienia profil warunków wyświetlania na WCS dla ICC.
Jaki jest właściwy sposób postępowania?
Moja lektura pomocniczna, która mi namieszała:
http://www.naturescapes.net/phpBB3/view ... 2&t=183225
http://www.slagermanphoto.com/blog/2010 ... -solution/
http://www.pusztaiphoto.com/articles/co ... fault.aspx
w skrócie:
pierwszy link: zaawanzowane/ profil wygenerowany | warunki wcs dla srgb
drugi link: zaawanzowane/ profil wygenerowany | warunki wcs dla srgb ALE zmienione są ustawienia domyślne systemu, gdzie w domyślnych zaawansowanych NIC nie jest zmienione (czyli zostaje srgb zamiast wygenerowanego) oprócz użyj kalibracji ekranu systemu windows
trzeci link: podobnie do drugiego
2. Rozumiem, że Windows automatycznie kontroluje, czy profil jest załadowany czy też nie, stąd oprogramowanie zewnętrzne można usunąć z autostartu?
2A.Czy Windows 7 się sam z siebie nie gubi, czy trzeba wykorzystać wyżej wspomaniane ustawienia (czyli: zaznaczone użyj kalibracji ekranu systemu windows?
2B. W przypadku monitora CG, gdyż pracuję i na takim, mimo działania ColorNavigatora, rozumiem, że nie wyłączam zarządzania kolorem w systemie?
3. Czy to znany przypadek, że Windows 7 kłóci się z profilami v4? v2 działa tak jak powinien, v4 ma bardzo duże skoki jasności pomiędzy np. przeglądarką W7 a PS.
4. Co do plików testowych, trochę się pogubiłem.
CMM.jpg (sygnalizator)
FF 6 (z włączonym CM) - zielony, paski szare.
IE 8 (którego nie tykam) - czerowony, paski rgb.
Adobe Bridge - zielony, paski szare.
PS - zielony, paski szare.
systemowa przeglądarka (która podobno ma jakieś podstawowe zarządzanie) - zielony, paski szare.
systemowa przeglądarka w trybie pokazu slajdów (wynika, że bez zarządzania - czerwony, paski rgb
Niby wszystko ok, ale chwilę później zaczynają się schody.
Rzeźnik:
FF 6 - ok
IE 8 - cmy
i nagle
Adobe Bridge - cmy
PS - ok
systemowa przeglądarka - bardzo delikatne cmy po bokach
sp w trybie slajdu - cmy
Sam nie wiem. Czy to cache Bridge'a, czy coś jest na rzeczy?
Lokomotywa już zupełnie mnie rozregulowała:
FF 6 - widoczny skok w nasyceniu
IE 8 - obie wersje przesycone
Adobe Bridge - obie wersje o mniejszym nasyceniu
PS - widoczny skok
systemowa przeglądarka - obie o mniejszym nasyceniu
Nie potrafię wyciągnąć wniosków, ale wiem, że tak być nie powinno. Poszczególne pliki zachowują się odmiennie, tak jak napisałem wyżej.
5. Taka bzdurka na koniec. Rozumiem, że to zupełnie normalny objaw, gdy robiąc zrzuty ekranu (czasem przyspiesza to pracę w grupie) za pomocą np. programu FastStoneCapture, pliki są pozbawione saturacji (objaw podobny jak wrzucenie pliku argb do sieci i oglądanie go na monitorze srgb)? By mieć poprawne kolory i nie tłumaczyć się z monitora, zrzut ekranu robię printscreenem, wrzucam do PS / przypisuję ! profil argb i wtedy kolory się zgadzają. Wnioskuję, że trzeba zostać przy PS i odpuścić sobie wszelkie screengrabbery z racji braku zarządzania kolorem?
Podłączam się do tego wątku, gdyż moje pytania będą dotyczyły poruszanego wyżej tematu. Nie ukrywam, że już po raz kolejny mam ochotę rzucić tym wszystkim przez okno. Już ponad rok "walczę" z szerokim gamutem i dalej nie wiem, czy wszystko jest ok. Od ponad roku obserwuję, że wiele osób ma problemy z zarządzaniem po przejściu na szerszy gamut, a poszczególne firmy umywają ręcę. Nie zadawałbym bym tych pytań, gdyby nie przeczytane dziesiątki forum, artykułów itp i brak rozwiązania. Masa zarwanych nocy a i tak ciągle mam świadomość, żę chyba coś jest nie do końca poprawnie. Do tego, trudno się ogarnąć ten wątek, gdzie poszczególne osoby piszą o przestawianiu argb/srgb w takich sposób, że nie wiadomo, czy mają myśli profil w systemie, program w monitorze, profil w PS, grzebanie w ustawieniach zaawansowanych. Byłbym zobowiązany za wszelką pomoc.
Od początku. Mam profil utworzony przez i1Profiler. Załączam go tak jak poniżej (Windows 7 x64):
1. Czy tutaj zostawiam wszystko tak, jak jest domyślnie?
Zauważyłem, że istnieją co najmniej dwie szkoły postępowania.
Pierwsza zakłada nieruszanie zakładki zaawansowane, czyli profil urządzeń: srgb | profil warunków wyświetlania: wcs dla srgb .
Druga szkoła zakłada zmianę profilu na wygenerowany profil (spotkałem się też z sugestiami by zmienić na argb).
Istnieje jeszcze trzecia szkoła, która oprócz poprawki stosowanej przez drugą, zmienia profil warunków wyświetlania na WCS dla ICC.
Jaki jest właściwy sposób postępowania?
Moja lektura pomocniczna, która mi namieszała:
http://www.naturescapes.net/phpBB3/view ... 2&t=183225
http://www.slagermanphoto.com/blog/2010 ... -solution/
http://www.pusztaiphoto.com/articles/co ... fault.aspx
w skrócie:
pierwszy link: zaawanzowane/ profil wygenerowany | warunki wcs dla srgb
drugi link: zaawanzowane/ profil wygenerowany | warunki wcs dla srgb ALE zmienione są ustawienia domyślne systemu, gdzie w domyślnych zaawansowanych NIC nie jest zmienione (czyli zostaje srgb zamiast wygenerowanego) oprócz użyj kalibracji ekranu systemu windows
trzeci link: podobnie do drugiego
2. Rozumiem, że Windows automatycznie kontroluje, czy profil jest załadowany czy też nie, stąd oprogramowanie zewnętrzne można usunąć z autostartu?
2A.Czy Windows 7 się sam z siebie nie gubi, czy trzeba wykorzystać wyżej wspomaniane ustawienia (czyli: zaznaczone użyj kalibracji ekranu systemu windows?
2B. W przypadku monitora CG, gdyż pracuję i na takim, mimo działania ColorNavigatora, rozumiem, że nie wyłączam zarządzania kolorem w systemie?
3. Czy to znany przypadek, że Windows 7 kłóci się z profilami v4? v2 działa tak jak powinien, v4 ma bardzo duże skoki jasności pomiędzy np. przeglądarką W7 a PS.
4. Co do plików testowych, trochę się pogubiłem.
CMM.jpg (sygnalizator)
FF 6 (z włączonym CM) - zielony, paski szare.
IE 8 (którego nie tykam) - czerowony, paski rgb.
Adobe Bridge - zielony, paski szare.
PS - zielony, paski szare.
systemowa przeglądarka (która podobno ma jakieś podstawowe zarządzanie) - zielony, paski szare.
systemowa przeglądarka w trybie pokazu slajdów (wynika, że bez zarządzania - czerwony, paski rgb
Niby wszystko ok, ale chwilę później zaczynają się schody.
Rzeźnik:
FF 6 - ok
IE 8 - cmy
i nagle
Adobe Bridge - cmy
PS - ok
systemowa przeglądarka - bardzo delikatne cmy po bokach
sp w trybie slajdu - cmy
Sam nie wiem. Czy to cache Bridge'a, czy coś jest na rzeczy?
Lokomotywa już zupełnie mnie rozregulowała:
FF 6 - widoczny skok w nasyceniu
IE 8 - obie wersje przesycone
Adobe Bridge - obie wersje o mniejszym nasyceniu
PS - widoczny skok
systemowa przeglądarka - obie o mniejszym nasyceniu
Nie potrafię wyciągnąć wniosków, ale wiem, że tak być nie powinno. Poszczególne pliki zachowują się odmiennie, tak jak napisałem wyżej.
5. Taka bzdurka na koniec. Rozumiem, że to zupełnie normalny objaw, gdy robiąc zrzuty ekranu (czasem przyspiesza to pracę w grupie) za pomocą np. programu FastStoneCapture, pliki są pozbawione saturacji (objaw podobny jak wrzucenie pliku argb do sieci i oglądanie go na monitorze srgb)? By mieć poprawne kolory i nie tłumaczyć się z monitora, zrzut ekranu robię printscreenem, wrzucam do PS / przypisuję ! profil argb i wtedy kolory się zgadzają. Wnioskuję, że trzeba zostać przy PS i odpuścić sobie wszelkie screengrabbery z racji braku zarządzania kolorem?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
1. Bez znaczenia, zostawić domyślne
2. Windows niczego nie kontroluje (poza podglądem). Windows informuje inne aplikacje, jaki profil został przydzielony dla danego urządzenia wyjściowego (w tym wypadku monitora)
3. Windows i Adobe wykorzystują własne moduły zarządzania barwą (CMM - Color Management Module). To co widać w przypadku profili v2 i v4 to różnice w sposobie działania tych modułów
4. Adobe Bridge ma dość osobliwy sposób działania - najpierw konwertuje sobie treście do sRGB a następnie podczas wyświetlania konwertuje do profilu monitora. Różnice pomiędzy TRC sRGB, która nie do końca odpowiada funkcji gamma 2,2 powodują powstawanie przebarwień
5. Zrzut ekranu powoduje zapis czystych liczb RGB, które wyświetlane są w przestrzeni monitora. Kopiując te liczby do nowego dokumentu z przydzielonym profilem sRGB powoduje błędną ich interpretację. Aby poprawnie wyświetlić liczby RGB screenshota, należy przydzielić dokumentowi profil monitora.
2. Windows niczego nie kontroluje (poza podglądem). Windows informuje inne aplikacje, jaki profil został przydzielony dla danego urządzenia wyjściowego (w tym wypadku monitora)
3. Windows i Adobe wykorzystują własne moduły zarządzania barwą (CMM - Color Management Module). To co widać w przypadku profili v2 i v4 to różnice w sposobie działania tych modułów
4. Adobe Bridge ma dość osobliwy sposób działania - najpierw konwertuje sobie treście do sRGB a następnie podczas wyświetlania konwertuje do profilu monitora. Różnice pomiędzy TRC sRGB, która nie do końca odpowiada funkcji gamma 2,2 powodują powstawanie przebarwień
5. Zrzut ekranu powoduje zapis czystych liczb RGB, które wyświetlane są w przestrzeni monitora. Kopiując te liczby do nowego dokumentu z przydzielonym profilem sRGB powoduje błędną ich interpretację. Aby poprawnie wyświetlić liczby RGB screenshota, należy przydzielić dokumentowi profil monitora.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Z moich obserwacji i doświadczeń powiem Ci tyle:
-Bridge wszystko wyświetla w sRGB więc tym bym się nie sugerował.
-u mnie wszelkie zdjęcia wyświetlane w Win7 bezpośrednio na podglądzie przeglądarki plików win7 zupełnie inaczej wyglądają niż w programach z CM-tym samym zakładam, że ogólnie Explorator win7 nie ma zarządzania kolorem (nie wiem czy można to tak nazwać)
-ogólnie z moich doświadczeń wynika, że przy szerokim gamucie trzeba stosować albo PS, albo dowolny program z podglądem, który posiada CM (moim zdaniem bardzo dobry jest ACDsee), niestety bridge odpada. Trochę to dziwne, żeby za każdym razem ładować PS do podglądy zdjęcia.
- nie mam pojęcia jak ustawić zakładkę zaawansowane, ale być może właśnie to ustawienie może pomóc w CM z poziomu exploratora WIN7
-skontaktuj się z Czornyjem, jeżeli mieszkasz na południu Polski-myślę, że pomoże.
-prawidłowo i ogólnie mówiąc z mojego punktu widzenia (nie jestem absolutnie ekspertem) powinno być tak, że są jakby dwie płaszczyzny działania: ustawienia monitora (hardwarowe ustawienie profilu przez software na komputerze-np NEC ColoProfiler) oraz KORESPONDUJĄCE z nim ustawienie profilu w systemie) W teorii, w prawidłowo działającym softwarze do monitora powinno być tak, że: Gdy z poziomu software np. NEC ColorProfiler ustawiasz sobie profil na AdobeRGB monitora, program powinien ustawić tak monitor oraz odpowiednio skorygować profil w systemie (dwie niezależne operacje). Niestety, o czym się przekonałem działanie software'u NEC jest wadliwe w przypadku osobno skalibrowanego profilu. Co się dzieje? Soft NEC'a ustawia monitor pod dany profil ale nie zmienia profilu w systemie (chyba, że chodzi o profil fabryczny). Czornyj pokazał mi jak to zrobić
-Bridge wszystko wyświetla w sRGB więc tym bym się nie sugerował.
-u mnie wszelkie zdjęcia wyświetlane w Win7 bezpośrednio na podglądzie przeglądarki plików win7 zupełnie inaczej wyglądają niż w programach z CM-tym samym zakładam, że ogólnie Explorator win7 nie ma zarządzania kolorem (nie wiem czy można to tak nazwać)
-ogólnie z moich doświadczeń wynika, że przy szerokim gamucie trzeba stosować albo PS, albo dowolny program z podglądem, który posiada CM (moim zdaniem bardzo dobry jest ACDsee), niestety bridge odpada. Trochę to dziwne, żeby za każdym razem ładować PS do podglądy zdjęcia.
- nie mam pojęcia jak ustawić zakładkę zaawansowane, ale być może właśnie to ustawienie może pomóc w CM z poziomu exploratora WIN7
-skontaktuj się z Czornyjem, jeżeli mieszkasz na południu Polski-myślę, że pomoże.
-prawidłowo i ogólnie mówiąc z mojego punktu widzenia (nie jestem absolutnie ekspertem) powinno być tak, że są jakby dwie płaszczyzny działania: ustawienia monitora (hardwarowe ustawienie profilu przez software na komputerze-np NEC ColoProfiler) oraz KORESPONDUJĄCE z nim ustawienie profilu w systemie) W teorii, w prawidłowo działającym softwarze do monitora powinno być tak, że: Gdy z poziomu software np. NEC ColorProfiler ustawiasz sobie profil na AdobeRGB monitora, program powinien ustawić tak monitor oraz odpowiednio skorygować profil w systemie (dwie niezależne operacje). Niestety, o czym się przekonałem działanie software'u NEC jest wadliwe w przypadku osobno skalibrowanego profilu. Co się dzieje? Soft NEC'a ustawia monitor pod dany profil ale nie zmienia profilu w systemie (chyba, że chodzi o profil fabryczny). Czornyj pokazał mi jak to zrobić
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Preambuła: Windows, windowsowe oprogramowanie i zarządzanie kolorem to jeden wielki pierdolnik. Dla nieobeznanego użytkownika, wszystko wyświetla jak chce i bardzo łatwo się pogubić. Uświadomienie sobie tego faktu pozwala łatwiej znieść "kapryśność" systemu i aplikacji. A jeśli ktoś chciałby aby bez doktoryzowania się z tematu mieć kolory poprawne i wszędzie takie same, trzeba przesiąść się na OSX. To rada bardzo na poważnie. Z punktu widzenia użytkownika, w tym systemie wszystko związane z kolorem po prostu działa normalnie.
Przykazanie najważniejsze ze wszystkich: Wywalamy lub odkładamy na bok wszystkie aplikacje bez modułu zarządzania barwą lub te które niby mają ale nie spełniają warunku poniżej. Czyli won wszystkie InternetExplorery, Galerie systemu Windows, Irfany, Picassy itp.
Przykazanie drugie: Wyświetlamy przykładowy plik w PS, może być jeden z obrazków testowych http://www.mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=6 i te aplikacje które mają CMM ustawiamy tak aby wyświetlały identycznie jak PS. Nie podobnie, a identycznie. Wiele z programów ma całkowicie odmiennie rozwiązane ustawienia koloru, czasem zupełnie odwrotnie. Czasem w ustawieniach koloru trzeba podać profil monitora, czasem broń Boże nie wolno tego robić. Pomożemy je poustawiać, ale musi Pan przejść z etapu ogólnego zamieszania do konfiguracji poszczególnych programów. Na "dzień dobry" proponuję odpuścić przeglądarkę systemową, Internet Explorera, ewentualnie jego mutację Chrome. Pozostałe z wymienionych da się poustawiać poprawnie. PS ani Bridge nie wymaga szczególnych zabiegów o ile monitor jest poprawnie oprofilowany, ale FF trzeba przestawić w łatwiejszy tryb działania. Proszę w tym celu wywołać adres "about:config" i przestawić klucz "gfx.color_management_mode" na "1".
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Opisał Pan całkowicie normalne i poprawne zachowanie oprogramowania, choć z uwagi na różnorodność działania trudno to normalnością nazwać.wojciechj pisze:Nie ukrywam, że już po raz kolejny mam ochotę rzucić tym wszystkim przez okno. (...) FF 6 (...) IE 8 (...) Adobe Bridge (...) PS (...) systemowa przeglądarka (...) Nie potrafię wyciągnąć wniosków, ale wiem, że tak być nie powinno. Poszczególne pliki zachowują się odmiennie, tak jak napisałem wyżej.
(...)Nie potrafię wyciągnąć wniosków, ale wiem, że tak być nie powinno. Poszczególne pliki zachowują się odmiennie, tak jak napisałem wyżej.
Preambuła: Windows, windowsowe oprogramowanie i zarządzanie kolorem to jeden wielki pierdolnik. Dla nieobeznanego użytkownika, wszystko wyświetla jak chce i bardzo łatwo się pogubić. Uświadomienie sobie tego faktu pozwala łatwiej znieść "kapryśność" systemu i aplikacji. A jeśli ktoś chciałby aby bez doktoryzowania się z tematu mieć kolory poprawne i wszędzie takie same, trzeba przesiąść się na OSX. To rada bardzo na poważnie. Z punktu widzenia użytkownika, w tym systemie wszystko związane z kolorem po prostu działa normalnie.
Przykazanie najważniejsze ze wszystkich: Wywalamy lub odkładamy na bok wszystkie aplikacje bez modułu zarządzania barwą lub te które niby mają ale nie spełniają warunku poniżej. Czyli won wszystkie InternetExplorery, Galerie systemu Windows, Irfany, Picassy itp.
Przykazanie drugie: Wyświetlamy przykładowy plik w PS, może być jeden z obrazków testowych http://www.mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=6 i te aplikacje które mają CMM ustawiamy tak aby wyświetlały identycznie jak PS. Nie podobnie, a identycznie. Wiele z programów ma całkowicie odmiennie rozwiązane ustawienia koloru, czasem zupełnie odwrotnie. Czasem w ustawieniach koloru trzeba podać profil monitora, czasem broń Boże nie wolno tego robić. Pomożemy je poustawiać, ale musi Pan przejść z etapu ogólnego zamieszania do konfiguracji poszczególnych programów. Na "dzień dobry" proponuję odpuścić przeglądarkę systemową, Internet Explorera, ewentualnie jego mutację Chrome. Pozostałe z wymienionych da się poustawiać poprawnie. PS ani Bridge nie wymaga szczególnych zabiegów o ile monitor jest poprawnie oprofilowany, ale FF trzeba przestawić w łatwiejszy tryb działania. Proszę w tym celu wywołać adres "about:config" i przestawić klucz "gfx.color_management_mode" na "1".
Zrzut ekranowy może być w przestrzeni i z profilem monitora, więc w najprostszym przypadku, należy skonwertować go do sRGB i dołączyć profil sRGB.wojciechj pisze:5. Taka bzdurka na koniec. Rozumiem, że to zupełnie normalny objaw, gdy robiąc zrzuty ekranu (czasem przyspiesza to pracę w grupie) za pomocą np. programu FastStoneCapture, pliki są pozbawione saturacji (objaw podobny jak wrzucenie pliku argb do sieci i oglądanie go na monitorze srgb)? By mieć poprawne kolory i nie tłumaczyć się z monitora, zrzut ekranu robię printscreenem, wrzucam do PS / przypisuję ! profil argb i wtedy kolory się zgadzają. Wnioskuję, że trzeba zostać przy PS i odpuścić sobie wszelkie screengrabbery z racji braku zarządzania kolorem?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Faststone jest świetną i szybką przeglądarką, ale mam problem z cms. Teoretycznie silnik cms działa tyle tylko że chyba źle.
Chciałem się upewnić czy tylko u mnie wyświetla inaczej niż PS ?
Mam najnowszą wersje 4.6. co innego możecie polecić z cmsem do szybkiego przeglądanie plików (bridge odpada)?
Chciałem się upewnić czy tylko u mnie wyświetla inaczej niż PS ?
Mam najnowszą wersje 4.6. co innego możecie polecić z cmsem do szybkiego przeglądanie plików (bridge odpada)?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Z tego co pamiętam CMS w Faststone jest kulawy - wprawdzie odczytuje profil barwny wyświetlanego zdjęcia, natomiast ignoruje profil monitora i wyświetla z odgórnym założeniem, że przestrzeń barwna monitora = sRGB, co jest rozwiązaniem b. mało sprytnym.artifot pisze:Faststone jest świetną i szybką przeglądarką, ale mam problem z cms. Teoretycznie silnik cms działa tyle tylko że chyba źle.
Chciałem się upewnić czy tylko u mnie wyświetla inaczej niż PS ?
Mam najnowszą wersje 4.6. co innego możecie polecić z cmsem do szybkiego przeglądanie plików (bridge odpada)?
Post
Warunkiem jego poprawnego działania jest zainstalowanie razem z pluginami i uaktywnienie CMSa przez zaznaczenie ptaszka w opcjach: Properties->Viewing->Enable Color management.
Ten plugin w Irfanie to LCMS (little CMS), który, m. zd. działa zupełnie poprawnie...
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Muszę tu wystapić w obronie IrfanView, którego sam używamTom01 pisze:Czyli won wszystkie InternetExplorery, Galerie systemu Windows, Irfany, Picassy itp.
Warunkiem jego poprawnego działania jest zainstalowanie razem z pluginami i uaktywnienie CMSa przez zaznaczenie ptaszka w opcjach: Properties->Viewing->Enable Color management.
Ten plugin w Irfanie to LCMS (little CMS), który, m. zd. działa zupełnie poprawnie...
- DonBolano
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Witam.
Otóż to - kolory są mocno przesycone - powiedziałbym nawet, że przejaskrawione. Monitor był da razy kalibrowany. Raz nawet przy tym byłem i kolory były dla mnie jak najbardziej akceptowalne.
Jednak, kiedy przyjechałem z monitorem do domu, nadal lipa. Kolory jakie były, takie są. Czerwony, zielony, pomarańczowy, żółty wręcz walą po oczach.
Profil zainstalowałem wedle wszystkich wskazówek, które znalazłem w internecie.
Zrobiłem ten test z pierwszego posta (w PS) i przy naciskaniu ctrl+Y nic się nie zmieniło, ergo profil nie jest zainstalowany (dobrze rozumuję?).
Moje pytanie: Jak poprawnie zainstalować ten przeklęty profil. Windows 7 64, karta grafiki Nvidia, monitor NEC P221W
Za pierwszym razem profil miał wczytywać program NEC SpectraView, ale chyba też coś nie bardzo, bo wybrałem się na drugą kalibrację. Wczoraj usunąłem Spectra View i zainstalowałem profil (kliknąć lewym i zainstalować), sprawdziłem też, czy pojawił się w odpowiednim katalogu w windows (jest), ale obraz w żaden sposób się nie zmienił. Zdjęcia i kolory podstawowe (np w PS) wyglądają okropnie. Czy jest jakaś możliwość, że oprogramowanie od karty graficznej płata figle? Albo jakiś inny program mi blokuje ten profil ICC?
Pomocy?!
Otóż to - kolory są mocno przesycone - powiedziałbym nawet, że przejaskrawione. Monitor był da razy kalibrowany. Raz nawet przy tym byłem i kolory były dla mnie jak najbardziej akceptowalne.
Jednak, kiedy przyjechałem z monitorem do domu, nadal lipa. Kolory jakie były, takie są. Czerwony, zielony, pomarańczowy, żółty wręcz walą po oczach.
Profil zainstalowałem wedle wszystkich wskazówek, które znalazłem w internecie.
Zrobiłem ten test z pierwszego posta (w PS) i przy naciskaniu ctrl+Y nic się nie zmieniło, ergo profil nie jest zainstalowany (dobrze rozumuję?).
Moje pytanie: Jak poprawnie zainstalować ten przeklęty profil. Windows 7 64, karta grafiki Nvidia, monitor NEC P221W
Za pierwszym razem profil miał wczytywać program NEC SpectraView, ale chyba też coś nie bardzo, bo wybrałem się na drugą kalibrację. Wczoraj usunąłem Spectra View i zainstalowałem profil (kliknąć lewym i zainstalować), sprawdziłem też, czy pojawił się w odpowiednim katalogu w windows (jest), ale obraz w żaden sposób się nie zmienił. Zdjęcia i kolory podstawowe (np w PS) wyglądają okropnie. Czy jest jakaś możliwość, że oprogramowanie od karty graficznej płata figle? Albo jakiś inny program mi blokuje ten profil ICC?
Pomocy?!
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
WitamDonBolano pisze:Witam.
Czy profil ma Pan umieszczony w ten sposób?DonBolano pisze:Moje pytanie: Jak poprawnie zainstalować ten przeklęty profil. Windows 7 64, karta grafiki Nvidia, monitor NEC P221W
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- DonBolano
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Ano tak -
udało mi się zresetować monitor do ustawień fabrycznych i na nowo wgrać profil kolorów.
Teraz standardowy profil wygląda OK, a ten skalibrowany jest mocno przesycony...
udało mi się zresetować monitor do ustawień fabrycznych i na nowo wgrać profil kolorów.
Teraz standardowy profil wygląda OK, a ten skalibrowany jest mocno przesycony...
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Wygląda zatem na zepsutą kalibrację.DonBolano pisze:udało mi się zresetować monitor do ustawień fabrycznych i na nowo wgrać profil kolorów.
Teraz standardowy profil wygląda OK, a ten skalibrowany jest mocno przesycony...
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości