NEC MultiSync PA272W
Moderator: Informator
- mat
- Lokalizacja: Toruń
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Dzięki NocnyJastrzab za porównanie. Mimo, że zdjęcia zrobione komórką, to coś tam widać. Moim zdaniem EIZO wypada na plus, szkoda, że CX270 nie jest bliźniakiem CX240...
Post
PS. Chyba pytanie sprowadza się do tego, czy można majstrować w 3D LUT monitora serii CX (z lub bez CN)? Gdzieś kiedyś był o tym wątek, ale nie pamiętam konkluzji, gdyż nie interesował mnie ten model?
PS2. Nowe katalogi NEC:
http://www.nec-display-solutions.com/p/ ... erview.pdf
http://www.nec-display-solutions.com/p/ ... raView.pdf
Re: NEC MultiSync PA272W
Tzn., że w EIZO CX np. nie można zmienić temperatury bieli w trybie sRGB (na inną niż 6500K), czy można, ale tylko w menu monitora, a nie można przy pomocy oprogramowania? Albo można przy pomocy oprogramowania, ale trzeba je dokupić?Czornyj pisze:W zasadzie można zrobić i pozmieniać wszystko, a potem wrócić do stanu fabrycznego - automagicznie, intuicyjnie, prosto i bez ryzyka. Multiprofiler stanowi jeden z największych atutów i wartości dodanych serii PA, czyniąc z monitora PA/SV istną plastelinę. Umożliwia np. sprzętową symulację druku z użyciem 3DLUT - w EIZO takie rzeczy tylko w serii CG...
PS. Chyba pytanie sprowadza się do tego, czy można majstrować w 3D LUT monitora serii CX (z lub bez CN)? Gdzieś kiedyś był o tym wątek, ale nie pamiętam konkluzji, gdyż nie interesował mnie ten model?
PS2. Nowe katalogi NEC:
http://www.nec-display-solutions.com/p/ ... erview.pdf
http://www.nec-display-solutions.com/p/ ... raView.pdf
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Część regulacji można zrobić z poziomu OSD i raczej powinny one bazować na 3D LUT. Oficjalny i pełny dostęp zapewnia CN.
Poniżej wycinek z instrukcji CX240.
Poniżej wycinek z instrukcji CX240.
- Załączniki
-
- CX240 - Regulowane ustawienia w każdym trybie
- cx240set.jpg (61.89 KiB) Przejrzano 6000 razy
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Oprogramowanie Color Navigator Elements pozwala wyświetlić zdjęcie, wyregulować jaskrawość, temp. barwową i odcień skóry oraz nieba. Z poziomu menu OSD można ustawić gain tylko dla pełnego gamutu, w sRGB/AdobeRGB da się tylko zmienić skorelowaną temperaturę barwową, więc jeśli odcień bieli ucieka w róż lub zieleń jesteśmy w d... Większą swobodę umożliwia wykupienie licencji CN i kolorymetru, choć wersja dla CS/CX jest również wybiedzona w stosunku do CG, bo nie można zapinać symulacji profili ICC - można wprawdzie zmienić docelowy gamut definiując koordynaty chromatyczne kolorantów w targecie kalibracji, ale bardziej złożone symulacje są zarezerwowane dla CG.
Pod w/w względami CX/CS wogóle nie ma startu do PA z jego imponującym menu zaawansowanym i wszechpotężnym Multiprofilerem - w rękach świadomego operatora te monitory to zabójcza broń colormanagementowa. CX/CS jest bardziej adresowane pod zamożnych amatorów/hobbystów/entuzjastów, stąd np. show z wysuwanym czujniczkiem autokorekcyjnym.
Re: NEC MultiSync PA272W
EIZO skąpo wydziela użyszkodnikom możliwości dostępu do regulacji parametrów obrazowania.max pisze:Tzn., że w EIZO CX np. nie można zmienić temperatury bieli w trybie sRGB (na inną niż 6500K), czy można, ale tylko w menu monitora, a nie można przy pomocy oprogramowania? Albo można przy pomocy oprogramowania, ale trzeba je dokupić?
Oprogramowanie Color Navigator Elements pozwala wyświetlić zdjęcie, wyregulować jaskrawość, temp. barwową i odcień skóry oraz nieba. Z poziomu menu OSD można ustawić gain tylko dla pełnego gamutu, w sRGB/AdobeRGB da się tylko zmienić skorelowaną temperaturę barwową, więc jeśli odcień bieli ucieka w róż lub zieleń jesteśmy w d... Większą swobodę umożliwia wykupienie licencji CN i kolorymetru, choć wersja dla CS/CX jest również wybiedzona w stosunku do CG, bo nie można zapinać symulacji profili ICC - można wprawdzie zmienić docelowy gamut definiując koordynaty chromatyczne kolorantów w targecie kalibracji, ale bardziej złożone symulacje są zarezerwowane dla CG.
Pod w/w względami CX/CS wogóle nie ma startu do PA z jego imponującym menu zaawansowanym i wszechpotężnym Multiprofilerem - w rękach świadomego operatora te monitory to zabójcza broń colormanagementowa. CX/CS jest bardziej adresowane pod zamożnych amatorów/hobbystów/entuzjastów, stąd np. show z wysuwanym czujniczkiem autokorekcyjnym.
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
No cóż. Chyba jestem typowym UżySzkodnikiem i zablokowanie mi większości "guziczków" nie jest wcale takie głupie.
W zasadzie nie powinienem w ogóle pakować się w ten monitor. Nie wykorzystam ułamka jego możliwości. A mimo to na niego się uparłem. Skąd taka decyzja?
Kiedyś napisałeś, że nie ma monitorów do określonych zastosowań. Są tylko dobre i złe. W sumie się z tym zgadzam. No więc ja chciałbym ten dobry. Pech chce, że przy założonych dalszych wymaganiach:
* dobry monitor
* 27", 2560x1440, ergonomiczny, równy, przyjazny dla oczu (PWM o wysokiej częstotliwości, brak niebieskiej bieli), szeroka regulacji jasności
znalazłem tylko ten jeden, bardzo zaawansowany, b. drogi, z całą kupą nieprzydatnych dla mnie zaawansowanych funkcji...
W zasadzie nie powinienem w ogóle pakować się w ten monitor. Nie wykorzystam ułamka jego możliwości. A mimo to na niego się uparłem. Skąd taka decyzja?
Kiedyś napisałeś, że nie ma monitorów do określonych zastosowań. Są tylko dobre i złe. W sumie się z tym zgadzam. No więc ja chciałbym ten dobry. Pech chce, że przy założonych dalszych wymaganiach:
* dobry monitor
* 27", 2560x1440, ergonomiczny, równy, przyjazny dla oczu (PWM o wysokiej częstotliwości, brak niebieskiej bieli), szeroka regulacji jasności
znalazłem tylko ten jeden, bardzo zaawansowany, b. drogi, z całą kupą nieprzydatnych dla mnie zaawansowanych funkcji...
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Za jakość trzeba zapłacić, a tu akurat jest za co
Dell U2713H też by może był od biedy (2x tańszy), ale..
..czy ewidentne niedostatki będą faktycznie doskwierać w określonym zastosowaniu i adaptacji użytkownika?!
Dell U2713H też by może był od biedy (2x tańszy), ale..
..czy ewidentne niedostatki będą faktycznie doskwierać w określonym zastosowaniu i adaptacji użytkownika?!
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
PA272W powinien wg ostrożnych ocen przepracować jakieś 15-20 lat, co daje koszt na poziomie niecałej złotówki dziennie. Nie jest więc tragicznie jak na dostąpienie do elitarnego, sekretnego stowarzyszenia Jaśnie Oświeconych Spektrawidzów
Jeśli nabroi się guziczkami, zawsze można łatwo wrócić do stanu fabrycznego, ew. można później za karę wprowadzić autocenzurę i zablokować sobie dostęp do do menu
Gdybyś się zdecydował na ten drobny wydatek, daj znać na PM - po forumowej znajomości pomogę w uzyskaniu dobrej ceny i sprawnym posługiwaniu się Multiprofilerem
Jeśli nabroi się guziczkami, zawsze można łatwo wrócić do stanu fabrycznego, ew. można później za karę wprowadzić autocenzurę i zablokować sobie dostęp do do menu
Gdybyś się zdecydował na ten drobny wydatek, daj znać na PM - po forumowej znajomości pomogę w uzyskaniu dobrej ceny i sprawnym posługiwaniu się Multiprofilerem
max pisze:No cóż. Chyba jestem typowym UżySzkodnikiem i zablokowanie mi większości "guziczków" nie jest wcale takie głupie.
W zasadzie nie powinienem w ogóle pakować się w ten monitor. Nie wykorzystam ułamka jego możliwości. A mimo to na niego się uparłem. Skąd taka decyzja?
Kiedyś napisałeś, że nie ma monitorów do określonych zastosowań. Są tylko dobre i złe. W sumie się z tym zgadzam. No więc ja chciałbym ten dobry. Pech chce, że przy założonych dalszych wymaganiach:
* dobry monitor
* 27", 2560x1440, ergonomiczny, równy, przyjazny dla oczu (PWM o wysokiej częstotliwości, brak niebieskiej bieli), szeroka regulacji jasności
znalazłem tylko ten jeden, bardzo zaawansowany, b. drogi, z całą kupą nieprzydatnych dla mnie zaawansowanych funkcji...
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
OK. Dzięki za odpowiedzi i cierpliwość w tłumaczeniu oczywistych oczywistości typowemu "lajkonikowi - użyszkodnikowi".
PA272W jest drogim, ale bezpiecznym wyborem. Zawsze można powiedzieć, że lepszego monitora już po prostu nie ma...
Właśnie tego nie wiem. Pewnie decyzję byłoby znacznie łatwiej podjąć, gdyby takiego U2713H można było gdzieś obejrzeć przed zakupem, choćby nawet nie bezpośrednio obok PA272W. A tak muszę się obyć Waszymi opiniami, które zrównują DELLe z ziemią, co ja mówię, wkopują je 2m w ziemię.NocnyJastrzab pisze:Za jakość trzeba zapłacić, a tu akurat jest za co
Dell U2713H też by może był od biedy (2x tańszy), ale..
..czy ewidentne niedostatki będą faktycznie doskwierać w określonym zastosowaniu i adaptacji użytkownika?!
PA272W jest drogim, ale bezpiecznym wyborem. Zawsze można powiedzieć, że lepszego monitora już po prostu nie ma...
OK. Dzięki za propozycję i dobre chęci.Czornyj pisze:Gdybyś się zdecydował...
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Skąd Pan jest?max pisze:gdzieś obejrzeć przed zakupem
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- mat
- Lokalizacja: Toruń
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Mam pytanie do Kolegów mających dostęp do różnych monitorów.
Już byłem totalnie napalony na moniotor 27 cali, ale zwiątpiłem, kiedy zobaczyłem w specyfikacji wielkość plamki. Służbowo pracuję na EIZO S2433 i nie chciałbym, aby wielkość czcionek i ikon była mniejsza. Czy pozostaje mi więc 24ka lub 30ka?
Już byłem totalnie napalony na moniotor 27 cali, ale zwiątpiłem, kiedy zobaczyłem w specyfikacji wielkość plamki. Służbowo pracuję na EIZO S2433 i nie chciałbym, aby wielkość czcionek i ikon była mniejsza. Czy pozostaje mi więc 24ka lub 30ka?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
W Poznaniu można pomęczyć P. Piotra Skupienia w Cortlandzie. Może mają coś na składzie.max pisze:Poznań.
Mała plamka to zaleta, bowiem obraz jest bardziej ostry, naturalny. W naturze nie ma widocznych pikseli, więc piksele na monitorze to ograniczenie techniki, nic naturalnego. Niestety, czasem w systemie operacyjnym istnieje związek między wielkością plamki a wielkością elementów ekranowych. Coś co jest z gruntu bez sensu i mógł wymyśleć tylko ograniczony umysł. Nie powinno mieć żadnego znaczenia jaka jest rozdzielczość monitora, ikonki i literki mają mieć wielkość odpowiednią dla ludzi, nie maszyny. Jak by to wyglądało na Retinie, która ma ponad 2000 pikseli na 13"? Albo na smartfonach, które na wyświetlaczach 4-5" mają 1200-1900 pikseli? Plamki nie widać gołym okiem. Litery trzeba byłoby oglądać przez lupę. A tymczasem są piękne, ostre, z regulowaną wielkością. Patrzenie na tak dokładnie renderowany tekst to przyjemność dla oczu. Na szczęście nawet w Windows, bo tu, jak zwykle jest problem, powoli się to zmienia i skalowanie zaczyna być używalne.mat pisze:Mam pytanie do Kolegów mających dostęp do różnych monitorów.
Już byłem totalnie napalony na moniotor 27 cali, ale zwiątpiłem, kiedy zobaczyłem w specyfikacji wielkość plamki. Służbowo pracuję na EIZO S2433 i nie chciałbym, aby wielkość czcionek i ikon była mniejsza. Czy pozostaje mi więc 24ka lub 30ka?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Niniejszym chciałbym prosić o wpisanie do szanownego Stowarzyszenia Jaśnie Oświeconych Spektrawidzów, a konkretnie do świeżo powstałego odłamu operującego na NECzkach z „2” na końcu. Aspiruję na stanowisko Spektrawidza Młodszego.
Jeśli jest ktoś zainteresowany ogólną opinią na temat tytułowego monitora, to może przeczytać kilka poniższych akapitów wypocin. Ostrzec chciałbym jednak, że dopiero aspiruję na Spektrawidza i wszelkie opinie przedstawiane są z punktu widzenia laika-amatora. Stąd jeśli w opisie znajdą się jakieś niezrozumiałe techniczne sformułowania w stylu „zajebisty”, to odsyłam do odpowiedniej literatury fachowej. Np. tu: http://pl.wiktionary.org/wiki/zajebisty, http://sjp.pl/zajebisty.
No więc monitor jest zajebisty.
Ekran jest duży, przede wszystkim szeroki. Potrzeba na niego całkiem sporego biurka. Wielkość jednak ma znaczenie.
Po wyjęciu z pudła robi wrażenie swoim profesjonalnym wyglądem oraz pancerną, a jednocześnie estetyczną obudową. Mechanizm podnoszenia/opuszczania ekranu, pivot, pochylanie, działa bez zarzutu. Menu monitora, znane mi z poprzedniego modelu NECa, jest przejrzyste a jednocześnie posiada mnóstwo zaawansowanych funkcji. Chyba wygodniej jednak używać aplikacji MultiProfiler, o której innym razem.
Obudowa ekranu jest gruba. Zajrzałem do środka przez otwory wentylacyjne. Hmm. Wynika ona ze sposobu rozwiązania chłodzenia matrycy i elektroniki sterującej. Otóż matryca oddzielona jest od płytki z elektroniką i zasilaczem sporej szerokości pustką powietrzną, w której nie ma dosłownie nic. Ma ona szerokość równą grubości normalnego współczesnego monitora LED. W pustce tej może swobodnie hulać powietrze chłodząc od wewnątrz panel LCD oraz płytę główną. Nie ma wiatraka. Ujście górnych otworów wentylacyjnych jest letnie. Na płycie głównej, przymocowanej do (znajdującej się za pustką) (usztywniającej ją) perforowanej blachy stalowej, daje się dostrzec całkiem sporo części elektronicznych oraz spory zasilacz. Całość robi bardzo dobre wrażenie ogólne i urzeka solidnością wykonania.
Coś na temat obrazu? Swoje wrażenia mogę odnieść do NECa LCD1990SXi na matrycy S-IPS i podświetleniu CCFL oraz TV plazmowego.
Pierwsze wrażenie po włączeniu jest powalające. Od czego tu zacząć?
Wielkość. Duży ekran robi znakomite wrażenie. Proporcje są trochę jamnikowate, no ale cóż, następny jest 30”…
Rozdzielczość. Bajka. Jeśli się ktoś zastanawia 24” czy 27”, to 27” bez dwóch zdań. Plamka jest niby niewiele mniejsza, ale różnicę ostrości w stosunku do 19” widać od razu. Ponieważ lubię duże bukwy mam ustawione powiększone czcionki. Testowałem 125% i 150%. Czytelność w obu przypadkach jest znakomita.
Regulacja jasności podświetlenia. Po prostu ogromna. Monitor schodzi z jasnością bieli do 20cd/m2. Maxa nawet nie sprawdzałem. Testowałem regulację na czarnym tle. Zmniejsza się jasność czerni, więc regulacja jest na mocy podświetlenia, nie tnie matryca jak podobno w poprzedniej serii PA2x1W. Wcześniej wydawało mi się, że dolny zakres jasności w pobliżu 50cd/m2 jest wystarczający. Otóż przy tak dużym ekranie - nie. Mimo dwóch mocnych świetlówek o mocy 32W rozświetlających tło za i nad monitorem, 40-50cd/m2 jest wartością optymalną do czytania na białym tle. Jeśli ktoś ma ciemniej w otoczeniu monitora to należy wybrać jasność rzędu 30-40cd/m2. W ciemności można ustawić 20cd/m2. Choć nie polecam pracy w takich warunkach, to da się i biel wtedy nie oślepia.
Biel, szarość. Jest równa i aksamitna, gładka, homogeniczna, czy jak to nazwać. Nie ma wrażenia chmurkowania, skrzenia, dającego się dostrzec na poprzednim starszym S-IPSie. Wcześniej mi to nie przeszkadzało, ale w bezpośrednim porównaniu widać to wyraźnie. Oczywiście nowa powłoka mniej rozprasza odbicia, co widać przy wyłączonym ekranie. Jednak w czasie wyświetlania dowolnego obrazu nie jest to mz. wadą a zaletą. Przy wieczornym używaniu nowa powłoka jest zdecydowanie lepsza od starej. W słoneczny dzień jeszcze się zobaczy.
Kolor bieli. Nie ma śladu zaniebieszczenia/zafioletowienia widocznego na podświetleniu W-LED. Sądziłem, że fabryczne 6500K będzie zimniejsze i będę chciał przestawić na 5000-6000K, ale na razie nie widzę takiej potrzeby. Wieczorem biel wydaje się dość ciepła, co mi odpowiada. Sprawdzę to jednak jeszcze raz przy świetle dziennym i odniosę do barwy papieru oświetlonego światłem w pochmurny dzień.
Biel jest równa. DUC ustawiony na max. Nie ma śladu zafarbów zielono-czerwonych, czy żółto-niebieskich. Równomierność jasności jest bardzo dobra. Tylko przy samej krawędzi, równo wzdłuż całego obwodu, daje się zauważyć drobny cień wskazujący, że monitor jest podświetlany krawędziowo. Widać to jedynie na całkowicie białym tle i tylko gdy wiemy czego szukamy. Normalnie niezauważalne.
Czerń. Co mnie szczerze zadziwiło, w moim egzemplarzu nie ma śladu wyciekania czerni, ani żadnych jej zafarbów. Patrząc na wprost jest idealnie równa. Oczywiście pomijając srebrzenie. Otóż patrząc w ciemnym pomieszczeniu na czarny ekran, z odległości 60-70cm, na wprost, daje się zauważyć srebrzenie końcówek narożników. W normalnych warunkach tego nie widać i mnie osobiście to w ogóle nie przeszkadza, ale z obowiązku, dla osób przykładających do tego wagę pragnę odnotować, że srebrzenie jest. Oczywiście gdy spojrzymy na ekran pod kątem efekt się zdecydowanie nasila. W moich warunkach oświetleniowych i zwykłym obrazie, nawet wieczorem, przy patrzeniu na wprost, efekt jest dla mnie nieistotny.
Ponieważ działam w środowisku Win, ustawiłem gamut sRGB. Odpaliłem MultiProfilera i zresetowałem ustawienia monitora do wartości fabrycznych. Kwestię odpowiedniej konfiguracji ustawień w tymże programiku zostawię sobie na inną okazję. Obecnie z klawiatury zmieniam jedynie jasność podświetlenia. Reszty na razie nie ruszam co by nie zaszkodzić na wstępie nieumiejętną obsługą UżySzkodnika (nie, nie SpektraWidza).
Zdjęcia o wysokiej rozdzielczości wyglądają na monitorze rewelacyjnie. Nic dodać, nic ująć.
Filmiki z YT w HD po podwyższeniu jasności wyglądają świetnie. Świetnie, dopóki nie włączy się plazmy. Plazma kładzie na łopatki mz. każdy LCD, ale tylko przy oglądaniu filmów. Zdjęcia wyglądają zdecydowanie lepiej na monitorze.
Obejrzałem też kilka obrazów testowych m.in. z tego forum. Aplikacja: Faststone Image Viewer. Włączony Menedżer Systemu Koloru (CMS). Włączony bo jest różnica.
220.png – wygląda idealnie.
Cmm.jpg – zielone światło, brak przebarwień RGB i CMYK.
Rzeźnik.png – na wprost idealny, pod kątem (góra-dół, lewo-prawo) widać niewielkie przebarwienia. Góra-dół wpada odrobinę w RGB, lewo-prawo wpada w CMYK.
Frc1, frc2 – z odległości 60-70cm obraz stabilny. Z bardzo bliska frc1 jakby odrobinę „mrówczył”, ale na granicy percepcji.
Szarosc.png oglądana w powiększeniu 400% wygląda na idealny. Brak kolorowych schodków, a przebieg zmiany jasności wydaje się być równomierny.
Porównanie Atkinsona.jpg na obu monitorach daje zaskakująco podobny efekt na kolorowych obrazach. Na klinie szarości i obrazach czarno-szaro-białych widać różnicę w barwie/temperaturze bieli/szarości. Na nowym jest odrobinę bardziej żółto-zielona, na starym nieco zimniejsza, jakby bardziej niebieska i czerwona jednocześnie. Potwierdzę to jeszcze w świetle dziennym. Nie wyciągałbym jednak na tej podstawie poważniejszych wniosków (monitory nie były kalibrowane).
Mimo mocno szerokogamutowego podświetlenia nie ma śladu przebarwień na krawędziach czarnych liter na białym tle i odwrotnie. Nie widzę też żadnych innych negatywnych wpływów tegoż.
Monitor nie mruga. Podjąłem nieudolne próby sfotografowania zjawiska (białe pionowe paski na czarnym tle, aparat w ruchu obrotowym wokół własnej osi pionowej, w czasie naświetlania, „z ręki”). Żałosny efekt nie bardzo nadaje się do zilustrowania tego monitora, więc opiszę, że LC1990SXi daje pionowe odgrodzone linie, a PA272W białawą równomierną smugę (brak linii).
Próba szybkiego sfotografowania Atkinsona na obu monitorach, w sztucznym świetle, mimo wizualnie zgodnego obrazu, dała całkowicie różny efekt na zdjęciu (ustawienia Auto), więc daruję sobie fotki porównawcze.
Jeśli ktoś ma pytania to postaram się odpowiedzieć na miarę swoich znikomych możliwości sprzętowych oraz niewielkiej wiedzy w temacie zawodowych monitorów.
Jeśli jest ktoś zainteresowany ogólną opinią na temat tytułowego monitora, to może przeczytać kilka poniższych akapitów wypocin. Ostrzec chciałbym jednak, że dopiero aspiruję na Spektrawidza i wszelkie opinie przedstawiane są z punktu widzenia laika-amatora. Stąd jeśli w opisie znajdą się jakieś niezrozumiałe techniczne sformułowania w stylu „zajebisty”, to odsyłam do odpowiedniej literatury fachowej. Np. tu: http://pl.wiktionary.org/wiki/zajebisty, http://sjp.pl/zajebisty.
No więc monitor jest zajebisty.
Ekran jest duży, przede wszystkim szeroki. Potrzeba na niego całkiem sporego biurka. Wielkość jednak ma znaczenie.
Po wyjęciu z pudła robi wrażenie swoim profesjonalnym wyglądem oraz pancerną, a jednocześnie estetyczną obudową. Mechanizm podnoszenia/opuszczania ekranu, pivot, pochylanie, działa bez zarzutu. Menu monitora, znane mi z poprzedniego modelu NECa, jest przejrzyste a jednocześnie posiada mnóstwo zaawansowanych funkcji. Chyba wygodniej jednak używać aplikacji MultiProfiler, o której innym razem.
Obudowa ekranu jest gruba. Zajrzałem do środka przez otwory wentylacyjne. Hmm. Wynika ona ze sposobu rozwiązania chłodzenia matrycy i elektroniki sterującej. Otóż matryca oddzielona jest od płytki z elektroniką i zasilaczem sporej szerokości pustką powietrzną, w której nie ma dosłownie nic. Ma ona szerokość równą grubości normalnego współczesnego monitora LED. W pustce tej może swobodnie hulać powietrze chłodząc od wewnątrz panel LCD oraz płytę główną. Nie ma wiatraka. Ujście górnych otworów wentylacyjnych jest letnie. Na płycie głównej, przymocowanej do (znajdującej się za pustką) (usztywniającej ją) perforowanej blachy stalowej, daje się dostrzec całkiem sporo części elektronicznych oraz spory zasilacz. Całość robi bardzo dobre wrażenie ogólne i urzeka solidnością wykonania.
Coś na temat obrazu? Swoje wrażenia mogę odnieść do NECa LCD1990SXi na matrycy S-IPS i podświetleniu CCFL oraz TV plazmowego.
Pierwsze wrażenie po włączeniu jest powalające. Od czego tu zacząć?
Wielkość. Duży ekran robi znakomite wrażenie. Proporcje są trochę jamnikowate, no ale cóż, następny jest 30”…
Rozdzielczość. Bajka. Jeśli się ktoś zastanawia 24” czy 27”, to 27” bez dwóch zdań. Plamka jest niby niewiele mniejsza, ale różnicę ostrości w stosunku do 19” widać od razu. Ponieważ lubię duże bukwy mam ustawione powiększone czcionki. Testowałem 125% i 150%. Czytelność w obu przypadkach jest znakomita.
Regulacja jasności podświetlenia. Po prostu ogromna. Monitor schodzi z jasnością bieli do 20cd/m2. Maxa nawet nie sprawdzałem. Testowałem regulację na czarnym tle. Zmniejsza się jasność czerni, więc regulacja jest na mocy podświetlenia, nie tnie matryca jak podobno w poprzedniej serii PA2x1W. Wcześniej wydawało mi się, że dolny zakres jasności w pobliżu 50cd/m2 jest wystarczający. Otóż przy tak dużym ekranie - nie. Mimo dwóch mocnych świetlówek o mocy 32W rozświetlających tło za i nad monitorem, 40-50cd/m2 jest wartością optymalną do czytania na białym tle. Jeśli ktoś ma ciemniej w otoczeniu monitora to należy wybrać jasność rzędu 30-40cd/m2. W ciemności można ustawić 20cd/m2. Choć nie polecam pracy w takich warunkach, to da się i biel wtedy nie oślepia.
Biel, szarość. Jest równa i aksamitna, gładka, homogeniczna, czy jak to nazwać. Nie ma wrażenia chmurkowania, skrzenia, dającego się dostrzec na poprzednim starszym S-IPSie. Wcześniej mi to nie przeszkadzało, ale w bezpośrednim porównaniu widać to wyraźnie. Oczywiście nowa powłoka mniej rozprasza odbicia, co widać przy wyłączonym ekranie. Jednak w czasie wyświetlania dowolnego obrazu nie jest to mz. wadą a zaletą. Przy wieczornym używaniu nowa powłoka jest zdecydowanie lepsza od starej. W słoneczny dzień jeszcze się zobaczy.
Kolor bieli. Nie ma śladu zaniebieszczenia/zafioletowienia widocznego na podświetleniu W-LED. Sądziłem, że fabryczne 6500K będzie zimniejsze i będę chciał przestawić na 5000-6000K, ale na razie nie widzę takiej potrzeby. Wieczorem biel wydaje się dość ciepła, co mi odpowiada. Sprawdzę to jednak jeszcze raz przy świetle dziennym i odniosę do barwy papieru oświetlonego światłem w pochmurny dzień.
Biel jest równa. DUC ustawiony na max. Nie ma śladu zafarbów zielono-czerwonych, czy żółto-niebieskich. Równomierność jasności jest bardzo dobra. Tylko przy samej krawędzi, równo wzdłuż całego obwodu, daje się zauważyć drobny cień wskazujący, że monitor jest podświetlany krawędziowo. Widać to jedynie na całkowicie białym tle i tylko gdy wiemy czego szukamy. Normalnie niezauważalne.
Czerń. Co mnie szczerze zadziwiło, w moim egzemplarzu nie ma śladu wyciekania czerni, ani żadnych jej zafarbów. Patrząc na wprost jest idealnie równa. Oczywiście pomijając srebrzenie. Otóż patrząc w ciemnym pomieszczeniu na czarny ekran, z odległości 60-70cm, na wprost, daje się zauważyć srebrzenie końcówek narożników. W normalnych warunkach tego nie widać i mnie osobiście to w ogóle nie przeszkadza, ale z obowiązku, dla osób przykładających do tego wagę pragnę odnotować, że srebrzenie jest. Oczywiście gdy spojrzymy na ekran pod kątem efekt się zdecydowanie nasila. W moich warunkach oświetleniowych i zwykłym obrazie, nawet wieczorem, przy patrzeniu na wprost, efekt jest dla mnie nieistotny.
Ponieważ działam w środowisku Win, ustawiłem gamut sRGB. Odpaliłem MultiProfilera i zresetowałem ustawienia monitora do wartości fabrycznych. Kwestię odpowiedniej konfiguracji ustawień w tymże programiku zostawię sobie na inną okazję. Obecnie z klawiatury zmieniam jedynie jasność podświetlenia. Reszty na razie nie ruszam co by nie zaszkodzić na wstępie nieumiejętną obsługą UżySzkodnika (nie, nie SpektraWidza).
Zdjęcia o wysokiej rozdzielczości wyglądają na monitorze rewelacyjnie. Nic dodać, nic ująć.
Filmiki z YT w HD po podwyższeniu jasności wyglądają świetnie. Świetnie, dopóki nie włączy się plazmy. Plazma kładzie na łopatki mz. każdy LCD, ale tylko przy oglądaniu filmów. Zdjęcia wyglądają zdecydowanie lepiej na monitorze.
Obejrzałem też kilka obrazów testowych m.in. z tego forum. Aplikacja: Faststone Image Viewer. Włączony Menedżer Systemu Koloru (CMS). Włączony bo jest różnica.
220.png – wygląda idealnie.
Cmm.jpg – zielone światło, brak przebarwień RGB i CMYK.
Rzeźnik.png – na wprost idealny, pod kątem (góra-dół, lewo-prawo) widać niewielkie przebarwienia. Góra-dół wpada odrobinę w RGB, lewo-prawo wpada w CMYK.
Frc1, frc2 – z odległości 60-70cm obraz stabilny. Z bardzo bliska frc1 jakby odrobinę „mrówczył”, ale na granicy percepcji.
Szarosc.png oglądana w powiększeniu 400% wygląda na idealny. Brak kolorowych schodków, a przebieg zmiany jasności wydaje się być równomierny.
Porównanie Atkinsona.jpg na obu monitorach daje zaskakująco podobny efekt na kolorowych obrazach. Na klinie szarości i obrazach czarno-szaro-białych widać różnicę w barwie/temperaturze bieli/szarości. Na nowym jest odrobinę bardziej żółto-zielona, na starym nieco zimniejsza, jakby bardziej niebieska i czerwona jednocześnie. Potwierdzę to jeszcze w świetle dziennym. Nie wyciągałbym jednak na tej podstawie poważniejszych wniosków (monitory nie były kalibrowane).
Mimo mocno szerokogamutowego podświetlenia nie ma śladu przebarwień na krawędziach czarnych liter na białym tle i odwrotnie. Nie widzę też żadnych innych negatywnych wpływów tegoż.
Monitor nie mruga. Podjąłem nieudolne próby sfotografowania zjawiska (białe pionowe paski na czarnym tle, aparat w ruchu obrotowym wokół własnej osi pionowej, w czasie naświetlania, „z ręki”). Żałosny efekt nie bardzo nadaje się do zilustrowania tego monitora, więc opiszę, że LC1990SXi daje pionowe odgrodzone linie, a PA272W białawą równomierną smugę (brak linii).
Próba szybkiego sfotografowania Atkinsona na obu monitorach, w sztucznym świetle, mimo wizualnie zgodnego obrazu, dała całkowicie różny efekt na zdjęciu (ustawienia Auto), więc daruję sobie fotki porównawcze.
Jeśli ktoś ma pytania to postaram się odpowiedzieć na miarę swoich znikomych możliwości sprzętowych oraz niewielkiej wiedzy w temacie zawodowych monitorów.
- mat
- Lokalizacja: Toruń
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Gratuluję.
Też przymierzałem się do tego monitora, choć wciąż pracuję na EIZO 17 cali (sic!) i jakoś przeraża mnie to srebrzenie, ponieważ to stare EIZO jest na PVA. Dwa: nigdy nie miałem styczności z NECami. Nie wiem, czy nie poczekam na CX271, ten filtr, który ma CX240, faktycznie daje obłędne czernie i kąty.
Albo odłożyć na PA302W..., sam już nie wiem.
Też przymierzałem się do tego monitora, choć wciąż pracuję na EIZO 17 cali (sic!) i jakoś przeraża mnie to srebrzenie, ponieważ to stare EIZO jest na PVA. Dwa: nigdy nie miałem styczności z NECami. Nie wiem, czy nie poczekam na CX271, ten filtr, który ma CX240, faktycznie daje obłędne czernie i kąty.
Albo odłożyć na PA302W..., sam już nie wiem.
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Gratuluję Z niemałą nutką zazdrości
Świetnie, że jesteś zadowolony, oby to się nigdy nie zmieniło.
Świetnie, że jesteś zadowolony, oby to się nigdy nie zmieniło.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Różnice pomiędzy Atkinsonami zobaczymy przełączając PA272W w tryb pełnego gamutu - "Full" w Multiprofilerze, oczywiście w przeglądarce lub aplikacji zarządzającej barwą:
Fotografowanie monitorów to trudna sprawa - matryce aparatów cyfrowych "widzą" kolory inaczej niż ludzkie oko, dlatego są korygowane profilem pod światło dzienne. Jak się nietrudno domyślić, profil ten niezbyt nadaje się do fotografowania widma CCFL lub GBr LED.
Re: NEC MultiSync PA272W
Witamy na Spektrawizjimax pisze:Monitor nie mruga. Podjąłem nieudolne próby sfotografowania zjawiska (białe pionowe paski na czarnym tle, aparat w ruchu obrotowym wokół własnej osi pionowej, w czasie naświetlania, „z ręki”). Żałosny efekt nie bardzo nadaje się do zilustrowania tego monitora, więc opiszę, że LC1990SXi daje pionowe odgrodzone linie, a PA272W białawą równomierną smugę (brak linii).
Próba szybkiego sfotografowania Atkinsona na obu monitorach, w sztucznym świetle, mimo wizualnie zgodnego obrazu, dała całkowicie różny efekt na zdjęciu (ustawienia Auto), więc daruję sobie fotki porównawcze.
Różnice pomiędzy Atkinsonami zobaczymy przełączając PA272W w tryb pełnego gamutu - "Full" w Multiprofilerze, oczywiście w przeglądarce lub aplikacji zarządzającej barwą:
Fotografowanie monitorów to trudna sprawa - matryce aparatów cyfrowych "widzą" kolory inaczej niż ludzkie oko, dlatego są korygowane profilem pod światło dzienne. Jak się nietrudno domyślić, profil ten niezbyt nadaje się do fotografowania widma CCFL lub GBr LED.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
CX271 na chwilę obecną jest jeszcze niewiadomą, ale jedno jest pewne - będzie nietani. Brak wiatraka i >99% AdobeRGB sugeruje, że w przeciwieństwie do CX240 zastosowano podświetlenie GBr LED, a nie BrG LED - no więc jest to rozwiązanie droższe, a do tego dochodzi jeszcze OCF (również nietani), oraz haracz za nowość. Spekuluję, że zbliży to cenę CX271 do PA302W, a tu już nie miałbym większego dylematu - co kingsajz to kingsajz. Been there, done that, got a t-shirt:
Re: NEC MultiSync PA272W
Nie takie srebrzenie straszne jak je malują, szczególnie na monitorze z dobrym zakresem regulacji jak w PA272W, PA302W.mat pisze:Też przymierzałem się do tego monitora, choć wciąż pracuję na EIZO 17 cali (sic!) i jakoś przeraża mnie to srebrzenie, ponieważ to stare EIZO jest na PVA. Dwa: nigdy nie miałem styczności z NECami. Nie wiem, czy nie poczekam na CX271, ten filtr, który ma CX240, faktycznie daje obłędne czernie i kąty.
Albo odłożyć na PA302W..., sam już nie wiem.
CX271 na chwilę obecną jest jeszcze niewiadomą, ale jedno jest pewne - będzie nietani. Brak wiatraka i >99% AdobeRGB sugeruje, że w przeciwieństwie do CX240 zastosowano podświetlenie GBr LED, a nie BrG LED - no więc jest to rozwiązanie droższe, a do tego dochodzi jeszcze OCF (również nietani), oraz haracz za nowość. Spekuluję, że zbliży to cenę CX271 do PA302W, a tu już nie miałbym większego dylematu - co kingsajz to kingsajz. Been there, done that, got a t-shirt:
- mat
- Lokalizacja: Toruń
Post
Re: NEC MultiSync PA272W
Wiem, że pisze to ktoś, kto właśnie patrzy w PA302W.
Czy Twoim zdaniem:
1. różnica między PA301 i 302 jest warta tych pieniędzy?,
2. można z niepokojem myśleć o wypalaniu się (i zmianie widma) świetlówek w 301, tak jak audiofile z boleścią w sercu słuchają lampowych, wypalających sie wzmacniaczy?
3. można z nadzieją myśleć (nawet jakbym miał czekać rok, a jakoś nie mam ciśnienia) o ogólnym spadku cen, w tym - znaczącym spadku szerokogamutowych modeli 30-calowych NECa? Pamiętam, jak z roku na rok się okazywało, że za podobne piniendze można nabyć drogą kupna ekran z górnej półki o 3 cale większy, niż rok-dwa wcześniej.
???
Czy Twoim zdaniem:
1. różnica między PA301 i 302 jest warta tych pieniędzy?,
2. można z niepokojem myśleć o wypalaniu się (i zmianie widma) świetlówek w 301, tak jak audiofile z boleścią w sercu słuchają lampowych, wypalających sie wzmacniaczy?
3. można z nadzieją myśleć (nawet jakbym miał czekać rok, a jakoś nie mam ciśnienia) o ogólnym spadku cen, w tym - znaczącym spadku szerokogamutowych modeli 30-calowych NECa? Pamiętam, jak z roku na rok się okazywało, że za podobne piniendze można nabyć drogą kupna ekran z górnej półki o 3 cale większy, niż rok-dwa wcześniej.
???
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
2. Od kilku lat katuję NEC 3090WQXi, obecnie ma ponad 15 tyś godzin nalotu, nie widzę niepokojących objawów.
3. Cena matrycy rośnie w postępie logarytmicznym wraz z wysokością - tafla ciekłego kryształu, z którego są wycinane jest długa, a wąska - im wyższe matryce wycinamy, tym większe odpady. Stąd trend do robienia coraz to szerszych monitorów - na szerokość hulaj dusza, piekła nie ma, na wysokość koszty momentalnie rosną. O ile więc ceny 21,5, 23 i 27-ek w proporcji 16:9 stają się coraz to przystępniejsze, o tyle 24" i 30" o proporcji 16:10 większych ruchów nie ma, a matryce o proporcji 4:3 już dawno temu znikły jak sen złoty. Dlatego też EIZO wycofało ze swej oferty monitory 30-o calowe - produkt ten jest w skali ich prodkucji kompletnie nieopłacalny.
Re: NEC MultiSync PA272W
1. 301 schodzi tylko do 80cd/m^2, 302 do 20/cd/m^2 - jak słusznie zauważył kol. Max, w ciemności to przepaść, w ciemnym otoczeniu nawet przy 50cd/m^2 ciężko wytrzymać. Kolejne zalety to klarowność satynowego dyfuzora, lepsza równomierność, szerszy gamut.mat pisze:Wiem, że pisze to ktoś, kto właśnie patrzy w PA302W.
Czy Twoim zdaniem:
1. różnica między PA301 i 302 jest warta tych pieniędzy?,
2. można z niepokojem myśleć o wypalaniu się (i zmianie widma) świetlówek w 301, tak jak audiofile z boleścią w sercu słuchają lampowych, wypalających sie wzmacniaczy?
3. można z nadzieją myśleć (nawet jakbym miał czekać rok, a jakoś nie mam ciśnienia) o ogólnym spadku cen, w tym - znaczącym spadku szerokogamutowych modeli 30-calowych NECa? Pamiętam, jak z roku na rok się okazywało, że za podobne piniendze można nabyć drogą kupna ekran z górnej półki o 3 cale większy, niż rok-dwa wcześniej.
???
2. Od kilku lat katuję NEC 3090WQXi, obecnie ma ponad 15 tyś godzin nalotu, nie widzę niepokojących objawów.
3. Cena matrycy rośnie w postępie logarytmicznym wraz z wysokością - tafla ciekłego kryształu, z którego są wycinane jest długa, a wąska - im wyższe matryce wycinamy, tym większe odpady. Stąd trend do robienia coraz to szerszych monitorów - na szerokość hulaj dusza, piekła nie ma, na wysokość koszty momentalnie rosną. O ile więc ceny 21,5, 23 i 27-ek w proporcji 16:9 stają się coraz to przystępniejsze, o tyle 24" i 30" o proporcji 16:10 większych ruchów nie ma, a matryce o proporcji 4:3 już dawno temu znikły jak sen złoty. Dlatego też EIZO wycofało ze swej oferty monitory 30-o calowe - produkt ten jest w skali ich prodkucji kompletnie nieopłacalny.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość