Strona 1 z 1

Sen z powiek- kalibracja cx271 po soft i hard proof CS

: 20 listopada 2016, 20:02 - ndz
autor: koscik
Witam Wszystkich.
Od dłuższego czasu nie śpie po nocach :| . Informacji trudno doszukać się na stronie Eizo jak i na forach. Przebrniecie przez kalibrację sprzętową wcale nie jest takie proste. W głównej mierze wykorzystuje sprzęt do DTP. I tu pytanie do jak Ugryźć kalibrację sprzętową Color Navigator do soft proffingu.
Docelowo ustawiłem:
RGB Gamut: Monitor Native
Jasność: 80 cd/m2
White point: 5500K z zaleceń Tom01 i 6500 K z zaleceń czornyj ( niektórzy podają też 5800K a według Eizo domyślny "Printing to 5000K)
Black Lev: min - 0,2

Dodam ze oświetlenie w pomieszczeniu świetlówki Philips MASTER TL-D 90 Graphica (temp 5300K, CRI 98)
Kalibracja Colormunki Photo ( zakupiony pare dobrych lat temu )
Drukara Epson R3000
Papiery Tecco PPG250

Która z kalibracji(5500K czy 6500K) lepiej się sprawdzi do przygotowania plikow pod offset a która pod wydruk zdjec na Espon Photo R3000, oczywiście chodzi o odwzorowanie barw w największym stopniu szarości.

Zrobiłem kalibracje pod 5500K i 6500K a wydruki i soft proof ciągle pozostawiają wiele do życzenia. Szarości dalej dają w kość. Nie wiem czy to kwestia profili ( może jakiś update ze strony ECI pomoże) czy też kwestia kopniętych profilli papierów TECCO a może ColorMunki już uległ "przeterminowaniu" ?

Re: Sen z powiek- kalibracja cx271 po soft i hard proof CS

: 20 listopada 2016, 20:45 - ndz
autor: max
Na pytanie nie odpowiem, napomknę tylko tyle, że:
* Color Munki nie nadaje się do kalibracji tego monitora.
* w EIZO CX nie ma możliwości sprzętowego (z poziomu monitora) softproofingu z powodu braku 3D LUT.

PS. Na sen dobrze robi wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu. Przeszufluj tonę węgla z kupy na kupę i będziesz spał jak suseł. ;)

Re: Sen z powiek- kalibracja cx271 po soft i hard proof CS

: 20 listopada 2016, 21:19 - ndz
autor: NocnyJastrzab
Sama kalibracja (o ile poprawna) to jeszcze nie zbawienie.

Do monitora najlepiej użyć i1Display Pro! Jak nie chcesz kupować to (wy)pożycz. Wbudowany czujnik auto-korekcyjny zadba o parametry przynajmniej przez rok/dwa. Zrób kilka kalibracji w Native pod offset 5400-5800K z krokiem co 100K, a 6500K (D65) pod zdjęcia z Epsona.
Dodatkowo ustawienie Priority (chyba pod Gamma) w CN możesz zmienić ze Standard na Gray Balance.

Profile, niezależnie czy oryginalne czy robione, muszą być poprawnie wykorzystane na etapie szykowania do druku. Czyli zakładając spod PS: Widok > Ustawienia próby > Własne > Urządzenie do symulacji (wskazujesz żądany profil). Relatywna kolorymetryczna, Kompensacja punktu czerni (zafajkowana). Podgląd On/Off >> Ctrl+Y. Plik do druku najlepiej otworzyć w drugim oknie jako kopię i na nim robić "soft proofing". W zależności od różnic na podglądzie, wprowadzamy korekty względem oryginału. Dopiero wydruk oglądany w świetle referencyjnym porównujemy do "podglądu", a nie oryginału.

I teraz możesz się bawić i sprawdzać na kolejnych targetach i profilach. Tyle w skrócie, przynajmniej w teorii. Aczkolwiek moja propozycja nie musi być idealna.. Ja się na drukowaniu znam jak świnia na szermierce :lol:

Re: Sen z powiek- kalibracja cx271 po soft i hard proof CS

: 20 listopada 2016, 21:38 - ndz
autor: Tom01
Druk offsetowy - 5000-5500K. Wydruki z R3000 - 6000K. Softproofing w monitorze nie jest do tego potrzebny. Szarość na ekranie będzie zawsze inna niż na papierze. Można się pobawić w zbliżenie mając lampę referencyjną i tylko do konkretnego papieru. Świetlówki Graphica w pomieszczeniu załatwiają jako tako oświetlenie ale od oświetlenia do proofingu jest baaaaardzo daleka droga.

PS. ColorMunki, tym bardziej kilkuletni, tak jak koledzy podpowiadają, nie nadaje się do tego monitora.

Re: Sen z powiek- kalibracja cx271 po soft i hard proof CS

: 21 listopada 2016, 16:28 - pn
autor: koscik
Dzięki Wszystkim za odpowiedzi. Pomalutku nabiera to sensu :) Dla pewności zaczynam od i1Display Pro . Dla Epsona 6000K/ D65 dla offsetu 5000-5500K/5400-5800K (widze że ile opinii tyle zdań na ten temat :). Potem w zależności czy pod plujke czy pod offset, przygotowuje pliki, przełączam sobie Targety w CN a symulacje soft proof robię w PS już z konkretnym profilem papieru. A czy Rendering Intent nie powinien być ustawiony na Perceptual z zafajkowanym Black Point Compensation, z włączoną symulacja bieli papieru i czarnego tuszu ?