Strona 2 z 7

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 27 października 2011, 19:08 - czw
autor: Danny_K
Bardzo dziekuje za obszerna wypowiedz. Jezeli to wszystko to co Pan mowi jest prawda mysle, ze bede zadowolony. Czy powienienem zastosowac jakis kalibrator? Jak tak to jaki najlepiej/najtaniej?:) Od razu zaznaczam, iz nigdy sie takowym nie "bawilem".

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 27 października 2011, 19:22 - czw
autor: Tom01
Danny_K pisze:Czy powienienem zastosowac jakis kalibrator?
Do rozrywki nie ma sensu.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 05 listopada 2011, 13:13 - sob
autor: przemo3642
Wracając do kwestii poruszonej w tytule wątku, te 120 Hz ma chyba oznaczać, że monitor jest w stanie wyświetlić x2 więcej"klatek" obrazu na jednostkę czasu, w porównaniu do "zwykłych" monitorów. To chyba ma sens, biorąc pod uwagę, że pierwotnie technologia ta powstała z myślą o tworzeniu obrazów 3d z użyciem okularów migawkowych oraz nowoczesnych kart graficznych. Realizacja 3d polega na naprzemiennym wyświetlaniu przez monitor obrazów dla lewego i prawego oka oraz odpowiednim synchronicznym przesłanianiu raz lewej, a raz prawej soczewki przez okulary. Te tzw. "120 Hz", jeśli w praktyce - co najbardziej prawdopodobne - oznacza właśnie to, umożliwia zatem wyświetlanie płynnych obrazów 3d, bez wrażenia dla oglądającego, że obraz mruga. Jakkolwiek więc ją zwał- "120 Hz" czy nawet "123414 Hz" - jest to konkretna funkcjonalność, a nie jedynie pusty marketingowy bełkot (w stylu "kontrast dynamiczny 1 do 100 miliardów", co nie ma żadnego przełożenia na świat realny). Monitorom EIZO po prostu jej brakuje i - jeśli jest to forum "ogólne" a nie jedynie element marketingowego zaplecza EIZO - kwitowanie jej jako zwykły "bełkot" jest, moim zdaniem, nie do końca fair.

Można też sobie wyobrazić, że niektórzy super-mega-pro gracze mogą być beneficjentami tej technologii także w normalnych (bez użycia okularów) potyczkach growych (ich odruchowe reakcje teoretycznie mogą być tak szybkie, że responsywność monitora ograniczona przez maksymalną ilość wyświetlanych klatek na sekundę, może dla nich stanowić wadę). Jakie gry to obsługują i czy faktycznie taki gracz jest w stanie uzyskać z tego korzyści, tego już nie napiszę, bo jest to pytanie do tych "pro-graczy" (podejrzewam jednak, że niewielu takich jest). Natomiast to czy opłaca się mieć "te 120 Hz" kosztem jakości obrazu, czy biorąc pod uwagę nieco wyższą cenę zakupu TN ze 120 Hz, to już wynika z indywidualnej oceny i zastosowań. Osobiście nie trawię TN, więc jak dla mnie to porażka, ale może są tacy, którzy nie mogą żyć (choćby dosłownie - w grze) bez "120 Hz" lub bez 3d realizowanego metodą migawkową?

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 06 listopada 2011, 01:04 - ndz
autor: Tom01
przemo3642 pisze:Wracając do kwestii poruszonej w tytule wątku, te 120 Hz ma chyba oznaczać, że monitor jest w stanie wyświetlić x2 więcej"klatek" obrazu na jednostkę czasu, w porównaniu do "zwykłych" monitorów. To chyba ma sens, biorąc pod uwagę, że pierwotnie technologia ta powstała z myślą o tworzeniu obrazów 3d z użyciem okularów migawkowych oraz nowoczesnych kart graficznych. Realizacja 3d polega na naprzemiennym wyświetlaniu przez monitor obrazów dla lewego i prawego oka oraz odpowiednim synchronicznym przesłanianiu raz lewej, a raz prawej soczewki przez okulary. Te tzw. "120 Hz", jeśli w praktyce - co najbardziej prawdopodobne - oznacza właśnie to, umożliwia zatem wyświetlanie płynnych obrazów 3d, bez wrażenia dla oglądającego, że obraz mruga. Jakkolwiek więc ją zwał- "120 Hz" czy nawet "123414 Hz" - jest to konkretna funkcjonalność
Dwa monitory "120Hz", jakie wpadły mi w ręce sprawdziłem częstotliwościomierzem optycznym, takim jakiego się używa w modelarstwie do mierzenia prędkości obrotowej śmigieł i nie stwierdziłem 120 obrazów na sekundę. Pytanie ile wyszło? Nie byłem zaskoczony, tak jak się spodziewałem, 60Hz. Wnioskuję zatem, że obrazy na przemian dla lewego prawego oka są tworzone z połową normalnej częstotliwości.
przemo3642 pisze:Monitorom EIZO po prostu jej brakuje
No, nie do końca to prawda. Jest monitor EIZO 3D, ale kosztuje ze dwa zera więcej niż to co stoi w marketach.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 17:43 - czw
autor: qweq3
@przemo3642

Monitory 120hz prawdopodobnie nie zostały wprowadzone z myślą o technologii 3D. Te monitory zostały wprowadzone z myślą o profesjonalnych graczach, którzy grają w dynamiczne gry i często narzekali na brak płynności obrazu monitorów LCD względem CRT. Pierwszy monitor to był Samsung 2233RZ zaprezentowany podczas WCG (world cyber games) 2009.

Dopiero potem nvidia złożyła zamówienie na 10 000 sztuk tych monitorów by sprzedawać je wraz ze swoimi okularami 3D.


@Tom01
"120Hz" to marketingowa bujda jakich wiele w sprzęcie klasy masowej"
Nie jestem ekspertem od strony technicznej, ale od strony praktycznej to ta "technologia 120hz" jakkolwiek ona by działała- daje rezultaty. Różnica między zwykłym monitorem a monitorem 120hz jest OGROMNA zwłaszcza w grach dynamicznych typu Counter-Strike czy Quake Live.

W tym zakresie musi Pan jeszcze trochę się doinformować od strony praktycznej (z całym szacunkiem dla Pańskiej wiedzy technicznej). Sama nazwa "120hz" może rzeczywiście mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością, jednak działanie monitorów opatrzonych tą technologią jest zauważalnie inne. I nie ma to nic wspólnego z interpolacją liczby klatek.
Penie chodzi o eliminowanie bufora

Co do wyboru monitora- jeżeli ktoś nie gra w dynamiczne gry multiplayer to spokojnie może sobie te monitory 120hz odpuścić. W innym wypadku jednak lepiej dołożyć trochę pieniędzy i cieszyć się super-płynnym obrazem.
Inna opcja to zakupienie np EIZO czy FORISa FX2431 i włączenie opcji Thru.

ps- sam jestem ciekaw w jaki sposób monitory 120hz uzyskują taki płynny obraz, jeżeli nie jest to spowodowane odświeżaniem

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 17:59 - czw
autor: Tom01
qweq3 pisze:W tym zakresie musi Pan jeszcze trochę się doinformować od strony praktycznej (...) sam jestem ciekaw w jaki sposób monitory 120hz uzyskują taki płynny obraz, jeżeli nie jest to spowodowane odświeżaniem
Jestem na tyle doinformowany, żeby wiedzieć że są po prostu szybkie. ;)
Proszę zauważyć że nie ma monitorów "120Hz" innych niż TN.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 18:02 - czw
autor: qweq3
Edytowałem swój komentarz- EIZO i FORISy, które Pan polecał w trybie Thru spisują się równie dobrze jak te "120Hz", dostałem info od kolegi, który je posiada, więc ma Pan rację. Moje uznanie dla Pańskiej wiedzy.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 18:14 - czw
autor: qweq3
Tom01 pisze: Jestem na tyle doinformowany, żeby wiedzieć że są po prostu szybkie. ;)
Proszę zauważyć że nie ma monitorów "120Hz" innych niż TN.
Ale nie każdy monitor TN ma "120Hz", więc nie działa tak samo. To na pewno nie jest spowodowane szybkością reakcji matrycy.


edit: Te monitory "120Hz" podobno wstawiają czarny obraz pomiędzy klatkami, więc działanie chyba różni się od tych EIZO i FORIStów w trybie Thru.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 21:32 - czw
autor: Tom01
qweq3 pisze:Ale nie każdy monitor TN ma "120Hz", więc nie działa tak samo. To na pewno nie jest spowodowane szybkością reakcji matrycy.
Chodzi przede wszystkim o czas reakcji matrycy.
qweq3 pisze:Te monitory "120Hz" podobno wstawiają czarny obraz pomiędzy klatkami, więc działanie chyba różni się od tych EIZO i FORIStów w trybie Thru.
Foris, szczególnie wersja "duża" - FX, ma całkiem niezłej klasy scankonwerter, więc robi z obrazem zupełnie co innego niż normalne monitory.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 22:33 - czw
autor: qweq3
Jeżeli chodzi tutaj głównie o szybkość reakcji matrycy to dlaczego obraz jest po prostu płynniejszy? Czas reakcji w Samsungu 120hz - model 2233RZ jest taki sam jak w innych monitorach, które nie są oznaczone jako "120hz" a obraz w nich jest mimo wszystko wyraźnie mniej płynny.

Mam jeszcze pytanie które nurtuje mnie od dawna:
dlaczego telewizor normalnie nie jest w stanie wyświetlić tak płynnego obrazu jak przy włączonej interpolacji klatek (producenci używają do tego różnych nazw: motionflow, 200hz etc)? Mam komputer, który potrafi wyciągnąć z danej gry np 100 kl/s, jednak dopiero gdy włączę interpolację obrazu to obraz staje się naprawdę płynny. Oczywiście gra w dynamiczne gry w takich warunkach nie ma sensu, bo aby powstała dodatkowa klatka to potrzebne są 2 klatki- ta, która ma zostać wyświetlona oraz następna, co tworzy opóźnienie między ruchami myszką/klawiaturą a tym co widzimy na ekranie telewizora.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 24 listopada 2011, 22:37 - czw
autor: Tom01
Obraz jest płynny przy 25 kl/s. Wrażenie cięcia bierze się, mówiąc ogólnie, z nieoptymalnych mechanizmów dopasowania sygnału video do możliwości urządzenia.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 02 grudnia 2011, 14:21 - pt
autor: yashek
Witam. Ja w podobnej sprawie. Poszukuje monitora 23'-24' do gier i filmów w użytku domowym.
Nasłuchałem się od mojego kolegi jak to TN jest fatalne więc odrzucałem wszystkie modele z tą matrycą przeszukując internet. Zależy mi na HDMI by podłączyć konsolę. Praktycznie już podjąłem decyzje (LG E2370V-BF za 788PLN)ale teraz wpadłem na mva.pl i nagle czytam że IPS-y LG to porażka?

Mam mętlik w głowie. Potrzebuje opinii eksperta. Jaki monitor o zadanej wielkości do tysiąca złotych do gier i filmów w domu?

Pozdrawiam.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 02 grudnia 2011, 14:41 - pt
autor: Filip
yashek pisze:teraz wpadłem na mva.pl i nagle czytam że IPS-y LG to porażka

Pozdrawiam.
Raczej monitory. Bo matryce IPS są niczego sobie. Np w NEC PAxxxW są znakomite.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 02 grudnia 2011, 16:22 - pt
autor: Tom01
yashek pisze:Zależy mi na HDMI by podłączyć konsolę.
Przejść z HDMI na DVI, które ma większość monitorów nie jest problemem. Z tanich i niezłych monitorów do rozrywki jest polecany wcześniej EIZO FS2331. Niestety trochę przekracza założony budżet.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 13:45 - ndz
autor: Mist
Witam,

Troche sie podczepie aby nie zasmiecac forum.

Ja juz od dluzszego czasu szukam monotora ( koniecznie 24 cale ) tylko i wylacznie do dynamicznych gier.
Na komputerowych forach sa polecane na zmiane dell 2412 m i drozszy u2410 .

Zalezy mi na rozdzielczosci 1920x1200, jakos czysta " panorama " czyli 16x9 mi sie po prostu nie podoba.

Bardzo prosze o pomoc bo im wiecej zaczynam czytac tym mam wrazenie mniej wiem.

Kwota do 2000.

Dziekuje

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 13:50 - ndz
autor: Tom01
Witam
Mist pisze:Ja juz od dluzszego czasu szukam monotora ( koniecznie 24 cale ) tylko i wylacznie do dynamicznych gier.
Na komputerowych forach sa polecane na zmiane dell 2412 m i drozszy u2410 .
Korporacyjne monitory z IPS nie są dobre w dynamicznych grach. Proponuję normalny TN. Szczególnie przy tym budżecie.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 14:13 - ndz
autor: Mist
Dziekuje za blyskawiczna odpowiedz.

Czyli Pana zdaniem nie ma najmniejszego sensu pakowac sie w inne matryce niz TN jezeli chodzi o dynamiczne gry sieciowe?

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 14:14 - ndz
autor: Tom01
Mist pisze:Czyli Pana zdaniem nie ma najmniejszego sensu pakowac sie w inne matryce niz TN jezeli chodzi o dynamiczne gry sieciowe?
Każda lepsza matryca smuży sporo bardziej niż TN. Przy relaksacyjnym wykorzystaniu nie jest to problemem, ale przy szybkich grach może być.

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 14:23 - ndz
autor: Mist
Ok dziekuje czyli pozostaje zakupic 24 na matrycy TN.

Jeszcze jedno pytanie czy to prawda ze na monitorach ips lub va sa duzo lepsze kolory ( a moze czy ja to po prostu zobacze w grach?). ?

Czy moze Pan jakis model polecic albo na co zwracac uwage przy wyborze zwyklej TN czy wszystko to jest to samo?

Re: Monitor do gier/filmow ips vs tn+120hz

: 04 grudnia 2011, 14:31 - ndz
autor: Tom01
Mist pisze:Jeszcze jedno pytanie czy to prawda ze na monitorach ips lub va sa duzo lepsze kolory ( a moze czy ja to po prostu zobacze w grach?). ?
Zależy co Pan rozumie jako "lepsze". Matryce PVA i IPS mają większe możliwości sterowania ekranem, przez to bardziej płynne przejścia tonalne i z mniejszymi defektami, lepsze blokowanie światła, lepsze kąty widzenia. Same nasycenia nie muszą być wyższe.
Mist pisze:Czy moze Pan jakis model polecic albo na co zwracac uwage przy wyborze zwyklej TN czy wszystko to jest to samo?
Są oczywiście lepsze i gorsze monitory TN. Bardzo dobrą TN-ką jest EIZO S2402W. Trochę przekracza 2 tys zł, ale nie wyżera oczu jak marketowe. To dość nietypowa TN-ka bo sterowana 10-bitowym LUT-em, przez co z wyświetlacza firma wyciska ostatnie soki. Taki monitor wbrew opiniom sceptyków pozwala nawet na wygodną pracę przy innym bardziej uniwersalnym użyciu, jak choćby przeglądaniu internetu. Innym, choć znacznie prostszym konstrukcyjnie jest NEC EA241WM. Tani, kosztuje poniżej 2 tys zł.